דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סבתא פצצת אנרגיה 

מאת    [ 26/12/2009 ]

מילים במאמר: 587   [ נצפה 4519 פעמים ]

 

לאחרונה התפרסם בעיתונות ממצאי מחקר שנערך בבית החולים 'הדסה' תחת הכותרת "בני 80 שהחלו להתעמל האריכו תוחלת חייהם". כלומר, אפילו מבוגרים שהתחילו ללכת רק בזקנתם האריכו את תוחלת חייהם יותר מאלו שלא ביצעו שום פעילות גופנית במהלך השנים. מבלי לגרוע בחשיבות שאני מייחס לפעילות עצמה, ברצוני להציע הסבר מדעי אחר לקשר שבין התעמלות הזקנים להארכה הדרמטית בתוחלת החיים של מי שהחל התעמל.

 

כבר בשנות התשעים קם זרם במחקר הגרונטולוגי שניסה לבנות מודלים ל"זקנה מוצלחת", שהבין את המשמעות של המימד האישיותי של הזקן, ככזה המאפשר לו לשרוד לתוחלת חיים גבוהה מאד. שמירה על היציבות המנטלית- הנפשית הינה חשובה לא פחות מהשמירה על היבט הבריאותי-פיזיולוגי. לדוגמא, הזוג כהנא, שהינם חוקרים יהודים שאף ביקרו בארץ, בחנו כבר לפני 15 שנה את הקשר שבין זקנים שמתעמלים לפעילות גופנית, ומצאו שלמעשה מדובר בזקנים עם רגש חיובי ותחושת משמעות לחיים.

 

בספרי "מחזור החיים השני" אני מתמקד בשתי קבוצות גיל. הצעירים שעומדים לגדול לתוך מציאות של 'מגה חיים', כלומר חיים ארוכים מאד במונחי הזמן המקובלים כיום ובני הגיל השני, בני החמישים פלוס, שעתידים לחיות כבר כיום עוד שנים רבות ללא כל חולי, מגבלות פיזיות או ירידה מנטאלית. שתי קבוצות אלה צריכות להכין את עצמן לקראת מגה החיים – שכן אם לא יעשו כן הם עלולים לחוות חיים חסרי סיפוק בעולם עתידי שבו הדיכאון יהיה אחד מגורמי המוות המובילים. במהופך נאמר שמי שיכין עצמו מראש ל'מגה חיים', הוא בעל סיכוי רב יותר להגיע עליהם.

 

אך מה לגבי מי שכבר נמצא חבר בקבוצת גיל הזהב? האם הוא יכול להאמין לתחזיות שלי ולצפות גם כן ל'מגה חיים'?

 

כבן לאב בן 93 שקם מדי בוקר, יוצא לקניות ומבשל לעצמו את ארוחותיו (וזאת רק דוגמא) וכחוקר בתחום אני מבקש לקבוע שמי שרוצה לממש זקנה מוצלחת חייב לעבור לצורת חיים של הזדקנות אקטיבית. מדובר במושג מפתח במחקר העכשווי על זקנה, שהעיסוק בו הינו כמובן, תולדה של ההאצה בתוחלת החיים. המחקרים מראים שדאגות לגבי העתיד, לגבי משאבים מוגבלים, ירידה בתפקוד ותלות מתקיימים לצד הרצון לחיות יותר והציפייה החיובית לאירועים עתידיים ומערכות יחסים בין דוריות.

 

השאלה שאדם מבוגר צריך לשאול את עצמו היא איזו אסטרטגיה קיומית היא אימץ עד כה. האם זו התמודדות של 'לחיות עכשיו' או 'לחיות כל יום ביומו' כלומר, השלמת משימות יומיות ולא מטרות שהוצבו מראש או שהוא לחילופין, מבקש לנקוט באסטרטגיה מושכלת ומתוכננת. במובן הזה, גם הפסקת עבודה ומעבר לדיור מוגן הם בחירה אקטיבית, למרות שאלו צעדים של התנתקות מחיי עבר.

 

בתרגום פשוט יותר ניתן לומר שבכל גיל חייב המבוגר לצפות לעבר העתיד. עובדה שמחקרים הוכיחו שגם בקרב בני 90 ישנם כאלה הצופים לעבר העתיד ומגבשים תוכניות לעתיד בעוד אחרים באותו מצב גופני אינם מאמינים שעתידם עוד לפניהם. אותם מבוגרים, אפילו הם קשישים, המאמינים שיש עוד עתיד לפניהם, הינם גם אלה שיתעמלו יותר ויחיו זקנה אקטיבית ולכן גם בפועל יחיו יותר.

המאמר התפרסם לראשונה בדצמבר 2009 בביטאון הגיל השלישי.

 

יעקב בן שאול, יועץ בעל ניסיון עיסקי-שיווקי רב, מרצה על האפשרות ל'מגה חיים' וספריו "מחזור החיים השני - החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה" (ספרות עכשיו, 2008) וספר הניהול: "למות כלכלית ולהישאר בחיים" (פרדס, 2007) אתר המחבר: http://www.benshaul.co.il להתקשרות: benshaul@benshaul.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב